ماشين لباسشويي

ماشين لباسشويي | ماشين لباس شويي | لباسشويي

ماشين لباسشويي

۴۱ بازديد

ماشين لباسشويي يك وسيله بسيار مفيد و ارامش بخش در خانه است. شستن لباس‌ها يكي از سخت ترين فعاليت‌هاي هفتگي خانه‌هاي قديمي بوده است و ماشين لباسشويي به عنوان يك وسيله قدرتمند، جايگزين آن شده است. اما شايد تصور اينكه ماشين لباسشويي باعث بروز بيماري‌هاي آلرژيك يا پوستي بشود، براي‌تان دشوار باشد. اما حقيقت اين است كه برخي ميكروب‌ها و قارچ‌هايي كه در اثر استفاده نادرست از ماشين لباسشويي، درون آن توليد و تكثير مي‌شوند، قادرند سلامت ما را به خطر بيندازند. اين مطلب، نگاهي مي‌اندازد به خطاهاي هشت‌گانه استفاده از ماشين لباسشويي كه ممكن است هركدام از ما مرتكب شويم و سلامت‌مان را به دست‌ خودمان تهديد كنيم.


شستن لباس زير با ماشين لباسشويي

به گفته دكتر چارلز جبرا، استاد ميكروبيولوژي دانشگاه آريزونا، لباس‌هاي زير يكي از اصلي‌ترين منابع انتشار ميكروب در فضاهاي بسته و مرطوب‌ هستند. به همين دليل بهتر است كه هنگام شستشو با ساير لباس‌ها، درون يك محفظه قرار نگيرند. از طرف ديگر، ممكن است آلودگي بيش از حد البسه ديگر به لباس زير افراد سرايت كند و موجب تحريك پوستي يا حتي عفونت دستگاه تناسلي در آنها شود. به عقيده دكتر جبرا، لباس‌هاي زير بايد با آب كاملا داغ و مواد شوينده شسته و براي خشك شدن زير نور مستقيم آفتاب قرار گيرند. او همچنين براي پيشگيري از ماندگاري ميكروب‌ها در ماشين لباس شويي توصيه كرد كه پس از هر سه يا چهار بار استفاده، يك دور آن را به صورت خالي از لباس و ريختن مواد ضدعفوني‌كننده، روشن كنيد. 


شستن ملحفه‌ها با آب ولرم

بسياري از خانم‌ها براي اينكه رنگ و كيفيت ملحفه‌ها، روبالشي‌ها و روتختي را حفظ كنند، آنها را با آب ولرم و دور كند ماشين لباسشويي مي‌شويند. در حالي كه رابرت ويتز، ميكروبيولوژيست معتقد است كه روبالشي‌ها و روتختي‌ها، يكي از بهترين مناطق براي ايجاد آلرژي و حفظ گرد و غبار هستند. بنابراين بايد تمامي كالاهاي خواب را دست كم هر دو هفته يك بار با دور تند ماشين و يا آب كاملا داغ بشوييد وبراي اينكه از آلرژي زا شدن آنها جلوگيري كنيد بايد اين كالاها را به دور از گرد و غبار محيط بيرون و در داخل خانه خشك كنيد.


حبس هوا در ماشين لباسشويي

كپك‌ها به ندرت در محيط‌هاي خشك توليد مي‌شوند اما مناطق مرطوب، جولانگاه‌ توليد و تكثير انواع كپك‌ها هستند. تماس كپك با لباس‌ها باعث بروز احتقان، خارش چشم‌ها و خس‌خس سينه در افراد مي‌شود. اين علايم وقتي به صورت شديد‌تر و گسترده‌تر در فرد ظهور مي‌كند كه او به آسم يا‌ آلرژي هم مبتلا باشد. بنابراين براي جلوگيري از توليد و تكثير كپك در ماشين لباسشويي تان، پس از هر بار شستشوي لباس‌ها، درب آن را كاملا باز بگذاريد تا هوا و بخار درون‌اش كاملا خارج شود و محيط خشكي درون ماشين به وجود بيايد. رابرت ويتز، خشك كردن لاستيك دور در و حتي محفظه دروني ماشين به وسيله يك دستمال خشك را هم براي جلوگيري از حمله كپك‌ها موثر مي‌داند. او حتي پا را از اين حد فراتر گذاشته و مي‌گويد: «براي اطمينان از نسل‌كشي كپك‌ها بايد پس از هر بار استفاده، ماشين لباسشويي‌ تان را با باد سرد سشوار خشك كنيد!» 


گذاشتن ماشين لباسشويي در يك فضاي كوچك

 

اگر ماشين لباسشويي را داخل رختكن حمام قرار داده ايد، بايد بدانيد كه در معرض ابتلا به بيماري‌هاي پوستي هستيد. عوامل آلرژي زا به پرده حمام، لباس‌هاي داخلي حمام و لوازمي مانند ليف منتقل مي‌شوند و نتيجه آن چيزي جز ابتلا به بيماري‌هاي پوستي نيست.

ماشين لباسشويي را بايد در محيطي باز مانند آشپزخانه قرار دهيد تا بتوانيد بعد از پايان كار شست و شو، پنجره را براي خروج هوا و بخار متصاعد شده از لباس‌ها باز بگذاريد. به اين ترتيب از تكثير كپك‌ها و قارچ‌ها جلوگيري مي‌كنيد.


استفاده از شوينده‌هاي نامناسب

بعضي‌ها به خاطر اينكه پوست دست‌شان نسبت به بعضي شوينده‌ها حساس است، ترجيح مي‌دهند لباس‌هاي‌شان را درون ماشين لباسشويي بريزند و اين‌طوري از هر نوع شوينده‌اي كه دوست داشتند استفاده كنند اما پژوهشگران دانشگاه واشنگتن مي‌گويند اگر پوست دست شما نسبت به ماده شوينده خاصي حساسيت دارد، به هيچ‌وجه نبايد از آن ماده درون لباسشويي تان استفاده كنيد زيرا با اين كار حساسيت پوستي را به كل بدن‌تان منتقل خواهيد كرد. آنها همچنين استفاده از شوينده‌ها و نرم‌كننده‌هاي معطر را براي شستن لباس كودكان، نوزادان و افراد مبتلا به آسم و آلرژي مناسب نمي‌دانند. به علاوه، پژوهشگران معتقدند كه بهتر است لباس نوزادان هم مانند لباس‌هاي زير، با دست و با مواد شوينده ملايم شسته شوند. 


رها كردن لباس‌هاي شسته شده براي مدتي طولاني

يكي از اشتباهاتي كه بيشتر خانم‌هاي خانه دار به دليل مشغله زياد مرتكب آن مي‌شوند، رها كردن لباس‌هاي شسته شده در ماشين بعد از پايان كار شست و شو است. البته اين افراد حتما نمي دانند كه بيش از ۳۰ دقيقه ماندن لباس‌هاي خيس داخل ماشين مساوي است با توليد كپك‌ها و بسياري از باكتري‌هاي آلرژي زا. بنابراين زماني كه در خانه هستيد و فرصت داريد، ماشين لباسشويي را روشن كنيد و بعد از پايان شست و شو بدون فاصله، لباس‌ها را پهن كنيد.


پركردن ماشين با لباس‌هاي كثيف از چند روز قبل

اين خطا از آن دست اشتباه‌هايي است كه اكثر خانم‌ها آن را مرتكب مي‌شوند. خانم‌ها معمولا براي جلوي چشم نبودن لباس‌هاي كثيف، آنها را درون ماشين لباسشويي مي‌ريزند تا زماني كه ماشين لباسشويي كاملا پر از لباس شد، آن را روشن كنند. غافل از اينكه عرق، رطوبت و آلودگي لباس‌ها مي‌توانند زمينه‌ساز توليد انواع ميكروب‌ها و رخنه كردن آنها درون لباس‌ها شوند. ميكروب‌هايي كه در محفظه‌هاي ريز لباس‌ها رخنه مي‌كنند تا در فرصت مناسب شروع به فعاليت‌هايي كنند كه موجب ناراحتي‌هاي پوستي در ما مي‌شود. 


شستن كفش و لباس‌هاي گلي با ماشين لباسشويي

اگر از سفر يا كوهنوردي برگشته ايد و آنقدر خسته ايد كه نمي توانيد كفش‌هاي گلي و كثيف تان را بشوييد، بهتر است كه آنها را به همان صورت در گوشه حمام يا حياط قرار دهيد تا بعد از چند ساعت كه خستگي درآورديد، به سراغ آنها برويد. فكر پرت كردن آنها به داخل ماشين لباسشويي را هم از سرتان بيرون كنيد چرا كه آلودگي‌ها و ميكروب‌هاي پنهان در گل و لاي كفش‌ها، ممكن است تا مدت‌ها بعد داخل ماشين لباسشويي جا خوش كرده و آرام آرام به داخل لباس‌هاي شما نفوذ كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد